Utflykter och Samkväm

2022  25-års jubeleum på Villa Pollux.

för 25 års  sedan den 25 maj startade några Bouleentiuaster en bouleförening i Bollalt i Knäred som kon att heta kotet. I år den 25 maj samldes 22 medlemmar på Villa Pollux Halmstad för att fira. Det bjöds på mat och det delades ut två förtjönsttecken till förre ordförande Roland Apelqvist och stig Eliasson.Nedan några bilder från festen:

2017 Samkväm på Villa Pollux.

Det blev ingen utflykt i år i stället anordades ett försenat 20-års jubeleum på Villa Pollux i Halmstad den 21 septemer. Vi åt en god buffe från Restaurang Ekebacken. Ordf. Roland Appelqvist talade lite om när och hur klubben startade. Därefter blev det allsång och de som hade lust fick pröva sina klot på utebanan.   Efteråt serverades kaffe och bakelse. Det var 30 medlemmar samlades till en trevlig kväll!

2016 Utflykt till Helsingborg och Helsingör den 4 okt.

Klotets medlemmar var tillsammans med Motionsgruppen i Gullbrandstorp på en bussresa med SoS-resor. Ledare på resan var Embritt Agmarken och Berit Falk. Resan gick först till Tropikariet i Hälsingborg där Lemurerna satte sig på axlarna på oss och vi fick klappa ormar och krokodiler. Efter besöket hos djuren åkte vi till Knutpunkten för att tura till Helsingör tre gånger.På båten åt vi av den stora buffén som samt handlade i shopen..Efter en trevlig resa och mycket vackert väder åkte vi mätta och belåtna hem. På resan medfölde 21 medlemmar från BK klotet.

2015 Utflykt till Varberg den 3 juni.

Avresa från Ståhlhallen kl. 09,30 med egna bilar,först åker vi till Naturum på Getterön där det serveras fika och sen blir vi gaudade runt i utställningen om fågellivet på ön. Efter det åker vi till en resturang på ön och äter lunch vid tolv tiden. Efter lunchen går färden till Varbergs fästning och besök på muset där vi tittar på den berömda Bockstensmannen och mycket annat från gångna tider.Till sist åker vi till Läjet där Sveriges godaste glass finns att köpa. Efter en solig och lyckad utflykt återresa til halmstad. 18 medlemmar var med på denna resa.

2014 Resa med Klotet 28 maj till Berte Museum.

Start från Ståhlhallen kl. 07,30 för att först åka till Berte Museum i Slöinge och där serverades morgonfika. Resan gick vidare till Grimetons Världarv som förevisades av gaid. Lunch åt vi på Björkängs Vägkrog. Sedan besökte vi Lena Peterssons Rit o. Målerigård där eftermiddagsfaffet serverades. Efter Lenas förevisning fanns mölighet att köpa hennes alster därefter hemfärd. En mycket trevlig utfärd i det vackra vädret! 19 medlemmar stälde upp på utflykten.

2013 Utflykt den 14 augusti till Landskrona och Annelöv.

Vi samlades vid Glumslöv 8.30 för vidare färd till Landskrona och Citadellet där vi blir guidade runt i slottet. Sedan en promenad till Arkitekt utställningen på Bastion Carulus. Besöker därefter ett koloniområde landets älsta. Den älsta stugan är från 1903 som är i orginalskick. Kl. 12 äter vi lunch på SlottsCaféet. Därefter åker vi till Annelöv där vi besöker Byaträffens Bouleklubb Klotet för att spela boule. Efter två matcer avbryter vi för att det regnar, och vi blir bjudna på kaffe i deras tält. Sen är en trevlig men regnig dag slut och vi ställer färden hemåt.

2012 Resa i Fritiof Nilsson " Piratens" spår den 31 maj.

Årets utflykt gick till Skåne och Piratens värld. Första anhalten  var på Kalle på Spången där morgonfika intogs. Sedan fortsatte resan till Vollsjö där vi besökte museet och pumphuset. Lunch intogs på Sjöbos magnifika gästgiveri, varefter färden gick till Kivik och Ravlunda. Vi blev under färden guidade av Piratensällskapets ordförande Mikael Persson. Vi besökte även Kiviks hamn där vi hälsade på 'Piraten'. Dagens sista anhalt gjordes på gräddhyllans lantcafé.

2012 Utflykt till Knäred den 15 aug

2011 Göinge utflykten den 25 maj

2010 Utflykt den 3 juni till Bolmen

2009 Den 19 juli  Hovs Hallar.

Första anhalten var Hovs hallar där vi på Världshuset åt en mycket god middag. Sedan bar det iväg till  Boarps Hembygdsgård där vi strossade omkring en timmes tid och tittade på gamla saker, bl a en gammal speceriaffär och en skolsal som väckte minnen från barndomens dagar. Kloclan fyra bänkade vi oss inne på gården för att se på folklustspelet "Bönner bakom kröken" med Stefan Ljungkvist i spetsen. Här haglade lustigheterna  på löpande band och även en del politiker fick sig en släng av sleven. Jublet visste inga gränser når Stefan sjöng "Old man River" med sin härliga bas. Lustspelet  slutade lyckligt sedan alla inblandade blivit bjudna på de båda brödernas hembrända Calvados. Det var med ett leende på läpparna som vi alla gick därifrån efter en mycket lyckad föreställning.

2008 Den 6 maj besök på Vapnö Mejeri m.m.

Första stopp var Vapnö där vi fick en guidad visning på c:a 1 timme och 45 minuter. Vi fick bl a se en mjölkningskarusell. Sedan  gick färden till Vessigebro Konstsmide c:a 1 timmes visning. Vi åt middag kl 13 i Älvsered, efter middagen åker vi på småvägar till Fagerås för att titta på påskliljor i naturen.Där strövade vi fritt omkring och blev begeistrade över all blomprakt. Efter det serverades det kaffe och väfflor på logen. På hemvägen  stannade vi till i Skeppshult för ett besök på Skeppshultspannan.

2007 Den 19 juni till Ullareds lager och Öströö Fårfarm.

Efter en färd längs vackra Ätradalen stannade vi till i Ullared coh besökte GK, där vi fick en guidad tur bakom kulisserna. Vi fortsatte sedan till Öströ Fårfarm. Här blev det lammfiol i brännvinskällaren, därefter en spännande o intressant lammsafari, en trevlig åktur i tracktorvagn. På vår färd mot kusten besökte vi Birger Täljares träsnideri i Köinge, utflykten avslutades på Ringsegårdens Konst & Café, där det just då var en utställning av målaren Gunnar Brusewitz vackra komstverk.

2006 Den 20 juni till Stenriket och Immeln.

Besök i Hägghult Svarta Bergen. Här bryts den dyrbara diabasen, även kallad "Det svarta guldet". Färden fortsatte till sjön Immeln, där vi gick ombord på M/S Immeln. Under kryssningen på sjön serverades snapphanestek á la Pälle, god mat och en härlig  sjötur. På hemfärden besöktes den välkände konstnären Christer Bording i Boalt, han gör konstverk i just diabas.

2005

Ingen utflykt.

2004

Karlskrona med buss.

2003

Ängelholms Hembygdspark var första anhalten, efter morgonfika där fortsatte vi till Banmusét. Efter inkvartering i Jonstorps vandrahem och en lättlunch, bar det iväg till Åstorp. Här spelade vi  boule mot Björnboularna och blev sedan bjudna på kaffe o tårta. På kvällen åkte vi till  Tuneberga Gästgiveri och åt en härlig middag. Nästa dag åkte vi till Vikens Ekologiska Tomatodling, ägaren gaudade oss och berättade hur ekologtsk odling gick till, verligen intressant. Efter rundturen blev det förmiddagskaffe o smörgås uppdukat  inne i växthuset, mycket smakfullt. Färden gick nu vidare till  Sofiero och ett par häliga timmar bland alla  blommor. Nu styrde vi kosan norrut och på Erikslust åt vi lunch. På hemfärden besökte vi även Gånarp och 1700-tals gården, och till sist den gamla Byskolan, numera fylld med hemslöjdsalster. Här avslutades resan med att klubben bjöd på kaffe.

2002

Växjö, boulspel mot Wäxjö Bouleklubb, och besök på Utvandrarmusét och den vackra Domkyrkan.

2001

Ronneby, Här mötte vi Ronneby Bouleklubb i en boulematch, på hemvägen besökte vi bl a Punchfabriken i Karlshamn.

2000

Österlen var årets utflyktsmål, på vägen dit gjorde vi ett kort uppehåll vid 21:ans Hantverksgård och här drack vi förmiddagskaffe innan vi fortsatte söderut. Vi passerade de natursköna trakterna kring Brösarps backar, men regnet förstörde en hel del. Boulematchen mot Sillboularna fick inställas på grund av regnet men kaffe med hembakat bjöds vi på och även en lokal där vi kunde kasta lite klot. På e m besökte vi Frasses Musikmuséum, Här finns c:a 400 musikmaskiner, alla i perfekt skikt. På kvällen åt vi middag på Bykrogen i Brantevik. Andra dagen besökte vi Sveriges enda smidesmuséum i Gislöv. Sedan bar det i väg till  Stenshuvuds Nationalpark, ett naturrum och ett vackert bildspel fanns här att beskåda bl a. På vägen norrut besökte vi Kivks Musteri och Äpplets hus. Vi fortsatte sedan till Kiviks Hamn, köpte lite rökade produkter och hälsade på "Piraten". Detta var sista platsen vi besökte på Österlen. Utflylten avslutadesmed ett besök på 21:ans Café i Tyringe, under tiden vi drack kaffe underhölls vi av fam. Wrambjer. En bejublad höjdpunkt  blev det när några av våra manliga medlemmar till sist blev upptagna på scenen och efter en snabb omklädnad framträdde som Hula-Hula dansöser i bastkjolar.

1999

Reftele, besökte bonadsmuseét i Jällundtofta, spelade boule med Västbo.

1998

Häsleholm, här spelade vi boule med PRO.

1997

Kullabygden, besökte Klackerups slott, samt spelade boule i Mölle.