STADGAR
För BOULEKLUBBEN KLOTET
Stiftad den 24 oktober 1996, reviderad 2023-09-06
HEMORT och ORGANISATIONSNR
§1
BK Klotet har sin hemort i Halmstads Kommun. Föreningens organisationsnr är 802455-6063.
ÄNDAMÅL
§2
BK Klotet är öppen för alla som har ett intresse av att spela boule, oavsett ålder och bakgrund. BK Klotet ska aktivt arbeta för att motverka all form av diskriminering.
MEDLEMSKAP
§3
BK Klotet är öppen för alla fysiska personer. När medlemsavgiften är erlagd är personen medlem och förs in i medlemsförteckning. Medlem ska följa stadgar och föreskrifter.
Ansökan om medlemskap får avslås, endast om det kan antas, att personen kommer att motarbeta föreningens intresse.
Att utses till hedersmedlem beslutas av årsmötet på förslag från Styrelsen.
§4
Medlem i BK Klotet kan uteslutas ur föreningen om hen har försummat att betala medlemsavgiften, motarbetat dess verksamhet, ändamål eller uppenbarligen skadat föreningens intressen.
Beslut om uteslutning fattas av Styrelsen. I beslut om uteslutning skall skälen redovisas. Beslutet ska meddelas skriftligt.
MEDLEM
§5
Medlem har rätt att delta i möten och andra sammankomster som anordnas av BK Klotet. Medlem har också rätt till fortlöpande information om föreningens angelägenheter via medlemsmöten och BK Klotets hemsida.
STYRELSEN
§6
BK Klotets angelägenheter handhas av Styrelsen. Den skall verka för föreningens bästa och tillvarata medlemmarnas intressen. Det åligger Styrelsen att verkställa de av Årsmötet fattade beslut, planera, leda och fördela arbetet inom föreningen, ansvara för och förvalta föreningens medel.
§7
Styrelsen består av ordförande och 4 ledamöter jämte 2 suppleanter. Styrelseledamöter väljes för en mandattid om (2) två år, med växelvis avgång, på sådant sätt att hälften väljes det ena året, och de övriga det andra.
§8
Styrelseledamöter och suppleanter väljs av Årsmötet för en tid som sägs i §17 bland föreningens röstberättigade medlemmar. Avgår vald styrelseledamot före mandattidens utgång inträder suppleanten som styrelseledamot för tiden t o m nästföljande Årsmöte.
§9
BK Klotet firmatecknas av Styrelsen eller om Styrelsen så beslutar av två styrelseledamöter gemensamt eller var för sig.
§10
Styrelsen sammanträder när ordföranden eller minst halva antalet styrelseledamöter så bestämmer. Styrelsen är beslutsmässig om samtliga styrelseledamöter kallats till sammanträdet och minst hälften av dem är närvarande. Vid sammanträdet skall föras protokoll. Avvikande mening skall antecknas i protokollet.
§11
Ordföranden är föreningens representant. Ordföranden leder Styrelsens förhandlingar och arbete samt övervakar att såväl BK Klotets stadgar som övriga för föreningen bindande regler och beslut efterlevs. Har ordförande förhinder träder vice ordförande in i ordförandens ställe. I övrigt fördelas arbetsuppgifterna bland Styrelsens ledamöter efter Styrelsebeslut.
Utöver ovanstående söker Ordföranden de bidrag som finns att erhålla och upprättar föreningsdeklaration.
Nedanstående uppgifter fördelas på sekreterare och kassör.
Sekreterare
Förbereda Styrelsens samtliga sammanträden och övriga möten. Föra protokoll över Styrelsens sammanträden och övriga möten. Registrera och förvara skrivelser. Årligen upprätta förslag till verksamhetsberättelse för föreningen. Ansvara och uppdatera Klotets hemsida samt föra en aktuell medlemsmatrikel.
Kassör
Tillse att medlemmarna betalar avgifter. Driva in fordringar och verkställa utbetalningar för BK Klotet samt se till att det finns verifikationer över dessa. Svara för BK Klotets bokföring, upprätta balans- och resultaträkning inför årsmötet samt uppdatera inventarieförteckning.
Vid olycksfall i samband med seriespel ska Styrelsen kontaktas för försäkringsanmälan.
VERKSAMHETS -OCH RÄKENSKAPSÅR MM
§12
Verksamhetsåret och räkenskapsåret omfattar tiden 1 januari – 31 december. Styrelsens arbetsår omfattar tiden från Årsmötet till och med Årsmötet påföljande år.
REVISION
§13
För granskning av BK Klotets räkenskaper och styrelsens förvaltning ska utses 2 revisorer och 1 suppleant. Revisorerna utses av årsmötet och ska vara oberoende av dem de har att granska. Revisorerna har rätt att fortlöpande ta del av föreningens räkenskaper, årsmöte- och styrelseprotokoll och övriga handlingar. BK Klotets räkenskaper skall vara revisorerna tillhanda senast tre veckor före årsmötet. Revisorerna ska granska styrelsens förvaltning och räkenskaper för det senaste verksamhets- och räkenskapsåret samt till styrelsen överlämna revisionsberättelse senast 14 dagar före årsmötet.
MÖTEN
§14
Ordinarie möten:
Klotets Årsmöte hålls före februari månad utgång och medlemsmöten ska hållas minst 4 gånger årligen. Styrelsen bestämmer tidpunkt och plats för möte. Kallelse jämte dagordning för Årsmötet skickas till medlemmarna senast 3 veckor före möte och genom anslag. Styrelsen skall hålla redovisningshandlingarna och revisionsberättelsen tillgänglig för medlemmarna senast 1 vecka före Årsmötet.
§15
Medlem som betalt sin medlemsavgift till BK Klotet samt hedersmedlem, har rösträtt på möte. Denna är personlig och får inte överlåtas på annan. Medlem som inte har rösträtt, har yttranderätt och förslagsrätt.
§16
Mötet är beslutsmässigt om minst 5 röstberättigade medlemmar är närvarande på mötet.
§17
Vid Årsmötet förekommer följande ärenden:
- Fastställande av röstlängd för mötet
- Fråga om mötet utlysts på rätt sätt
- Fastställande av dagordning
- Val av ordförande samt sekreterare för mötet
- Val av protokolljusterare tillika rösträknare
- Styrelsens verksamhetsberättelse
- Resultat- och balansräkning för det senaste verksamhetsåret
- Revisorernas berättelse över Styrelsens förvaltning under det senaste räkenskapsåret
- Fråga om ansvarsfrihet för Styrelsen för den tid revisionen avser
- Fastställa medlemsavgifter
- Fastställande av verksamhetsplan samt behandling av budget för det kommande verksamhetsåret
- Val av:
- Inkomna Motioner
- Övriga frågor
Frågor av ekonomisk natur får inte avgöras om den ej finns på dagordningen före mötet
Valberedningen skall senast 5 veckor före årsmötet tillfråga dem vilkas mandattid utgår vid mötets slut, om de vill kandidera för nästa mandattid.
EXTRA MÖTE
§18
Styrelsen får kalla BK Klotets medlemmar till extra möte, om sådant behövs. Vidare är styrelsen skyldig att kalla extra möte, när revisorerna med angivande skäl skriftligen så kräver, eller när det för angivet ändamål begärs av minst en tiondel av BK Klotets röstberättigade medlemmar. Underlåter Styrelsen att inom 14 dagar kalla till möte, får den som krävt möte, kalla till detta. Kallelse jämte dagordning för extra möte översändes senast 7 dagar före mötet till medlemmarna, eller genom anslag i klubblokal eller dylikt. Vid extra möte får endast i dagordningen upptaget ärende avgöras.
BESLUT, OMRÖSTNING
§19
Beslut fattas med ja- eller nejrop eller efter omröstning (votering) om sådan begärs. Med undantag för de §20 första stycket nämnda båda fallen, avgörs vid omröstning alla frågor genom enkel majoritet. Omröstning sker öppet, dock att val skall ske med slutna sedlar, om röstberättigad medlem så begär. Vid omröstning som ej avser val, gäller lika röstetal det förslag som biträdes av ordföranden vid mötet, om han är röstberättigad. Är hen inte
röstberättigad avgör lotten. Vid val skall i händelse av lika röstetal lotten avgöra. Beslut bekräftas med klubbslag.
STADGEFRÅGOR M M
§20
Endast Årsmöte får ändra dessa stadgar eller upplösa BK Klotet. I sådant fall krävs minst 2/3 av antalet avgivna röster biträder beslutet.
§21
I beslut om upplösning av BK Klotet skall anges att föreningens tillgångar används till av Årsmötet bestämt ändamål. Beslutet, jämte bestyrkta avskrifter av Styrelsen och Årsmötets protokoll i ärendet, jämte revisionsberättelse och balans- och resultaträkning, skall omedelbart delges Svenska Bouleförbundet (SBF).
§22
Utöver dessa stadgar gäller Riksidrottsförbundets stadgar, övriga föreskrifter och anvisningar samt vederbörande SBFs stadgar och övriga i vederbörliga ordning utfärdade föreskrifter. Ordförande och sekreterare skall tillse att stadgar, föreskrifter och anvisningar finns tillgängliga för medlemmar
Bilaga 1
Integritetspolicy GDPR (Dataskyddsförordning utfärdad av EU)
Parter och ansvar för behandlingen av dina personuppgifter
BK Klotet (nedan kallad föreningen) är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter som sker inom ramen för föreningens verksamhet.
Varför behandlar vi dina personuppgifter?
För att föreningen ska kunna bedriva sin verksamhet behandlas personuppgifter för olika ändamål kopplade till verksamheten.
Föreningen behandlar personuppgifter för att administrera löpande föreningsaktiviteter (t ex träningsverksamhet och medlemsmöten). Kommunicera med medlemmarna (kallelser till aktiviteter, information mm) samt hantera medlemsrelaterade ekonomiska transaktioner (medlemsavgifter och licens/tävlingsavgifter mm). Föreningen hanterar även personuppgifter i samband med ansökan om tävlingslicens med Svenska Bouleförbundet. Utöver behandlingen av personuppgifter vid licensansökningsprocessen behandlas personuppgifterna varje tävlingstillfälle kopplat till licensens regelverk. Personuppgifterna behandlas vi anmälan till tävling, under pågående tävling och efter tävlingstillfället vid resultatrapportering.
Föreningen är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som sker vid:
- Hantering av medlemskap i föreningen
- Föreningsadministration
- Deltagande i föreningens träningsverksamhet
- Deltagande i föreningens tävlingsverksamhet
- Licenshantering
- Sammanställning av statistik och uppföljning
- Utbildningar arrangerade av föreningen
- Kontakt med medlem
- Besök på vår hemsida
- Publicering av material på hemsida och sociala medier
Vilka delar vi personuppgifter med?
Uppgifterna kommer inte att överföras till tredje land och dina personuppgifter kommer inte att utsättas för automatiserat beslutsfattande.
Vilken laglig grund har vi för personuppgiftsbehandling?
Föreningen har nedan sammanställt den lagliga grunden för behandlingen av personuppgifter som sker inom föreningens verksamhet.
Ändamål med behandling
- Hantering av medlemskap i föreningen
- Föreningsadministration
- Deltagande i föreningens träningsverksamhet
- Licenshantering
- Deltagande i föreningens tävlingsverksamhet
- Sammanställning av statistik och uppföljning
- Utbildningar arrangerade av föreningen
- Kontakt med föreningen
- Besök på vår hemsida
- Publicering av material på hemsida och sociala medier.
Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Föreningen kommer att genomföra en bedömning årsvis om ändamålet med behandlingen av personuppgifterna kvarstår. Om inte ändamålen med behandlingen av personuppgifterna kvarstår kommer uppgifterna att raderas.
Vilka rättigheter har du?
Du som är registrerad i föreningen har flera rättigheter som du bör känna till.
Du har rätt att få dina personuppgifter korrigerade om de är felaktiga, ofullständiga eller missvisande och rätt att begränsa behandlingen av personuppgifterna tills de blir ändrade.
Du har under vissa omständigheter rätt att bli raderad:
- Om uppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de samlades in för
- Om behandlingen grundar sig på den enskildes samtycke och du återkallar samtycket
- Om behandlingen sker för direkt marknadsföring och du motsätter dig att uppgifterna behandlas
- Om du motsätter dig personuppgiftsbehandlingen som sker inom ramen för myndighetsutövning eller efter en intresseavvägning och det inte finns berättade skäl som väger tyngre än dina intressen
- Om personuppgifterna har behandlats olagligt
- Om radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet
Du har också rätt att dra in ett samtycke, motsätta dig automatiskt beslutsfattande, profilering och invända mot direktmarknadsföring.
Du kan när som helst utöva dina rättigheter genom att begära tillgång till eller rättelse eller radering av personuppgifter, begära begränsning av behandling eller invända mot behandling. Kontakta styrelsen för att utöva dina rättigheter. Vidare har du rätt att inge ett klagomål avseende föreningens behandling av personuppgifter till Datainspektionen, besök www.datainspektionen.se
Om du vill veta mer! Har du frågor om föreningens personuppgiftsbehandling eller vill utöva dina rättigheter så kontaktar du styrelsen